HET APELDOORNSE AARDGAS DILEMMA, augustus 2020

Misschien heb je er ook al over gelezen. De grote steden zijn een soort wedloop begonnen wie zich tot de eerste aardgasvrije steden mag rekenen. Met Amsterdam voorop, die 10 jaar eerder dan eerst gepland aardgasvrij wil zijn. En die aangepaste ambitie blijkt een slordige 27 miljard euro te gaan kosten volgens de CE Delft (onafhankelijk onderzoeksbureau naar een duurzame samenleving).

 

Even ter referentie, 27 miljard euro is ongeveer 21 keer de totale kosten van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. En dan zijn in de aardgasplannen de onvermijdelijke tegenvallers nog niet meegerekend. Het komt neer op minimaal € 57.500 per huishouden in Amsterdam.

 

Apeldoorn heeft ook als doel om sneller stappen te zetten dan de landelijke trend. De gemeente Apeldoorn is daarom bijvoorbeeld ook initiatiefnemer van 'Energiek Apeldoorn', waar bewoners gratis advies kunnen krijgen over energie -en duurzaamheidsvragen. Maar gratis bestaat natuurlijk niet. GemeenteBelangen Apeldoorn is daarom geïnteresseerd hoe deze advieskosten met 'onafhankelijke energiecoaches' precies worden gefinancierd. Hoe transparant is de samenwerking met partijen die dit gratis advies aanbieden? En welke relaties zijn er met commerciële partijen die dat advies uitvoeren?

Dit is vooral ook belangrijk in het licht van een zeer recente publicatie van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Dit door de Rijksoverheid opgezette instituut voor beleidsanalyse voor milieu, natuur en ruimte trekt na gedegen onderzoek een keiharde conclusie. 

 

woonlastenneutraliteit is voor vrijwel geen enkele eigenaar-bewoner haalbaar    

 

Kortom de prachtige ambities van gemeentes om van het aardgas af te gaan en energie neutraal te worden gaan de inwoners van die gemeentes bakken met geld kosten. Geld dat dus nooit wordt terugverdiend, laat staan dat je er nog eens een voordeeltje van hebt. Ja, daar werden wij als GemeenteBelangen Apeldoorn toch wel een beetje stil van. Want ook wij willen als partij en met onze leden bijdragen aan een duurzamere toekomst.

 

Hoog tijd dus voor nader onderzoek en misschien ook wel een paar kritische vragen hier en daar. We houden je op de hoogte!

 

Overigens is het advies van datzelfde PBL aan inwoners om beter even te wachten op lagere investeringskosten of betere subsidieregelingen. Hoe dan die betere subsidieregelingen weer worden gefinancierd blijft voorlopig nog even een vraagteken. Hier is de link naar de bewuste publicatie van het PBL.