Machtsvertoon in winkelcentrum De Mheen

Bert Kersten en zijn vrouw Catrien van CK Trendy Fashion zijn slachtoffer van Corona. Niet omdat ze het virus hebben opgelopen, maar omdat ze als kleine ondernemer in Apeldoorn tot aan de rand van de afgrond zijn geduwd door de verstikkende Corona maatregelen voor winkeliers en horecazaken in onze gemeente.

 

Na de volledige lockdown, die voor de meeste ondernemers in Apeldoorn als een moker is ingeslagen, zijn de nieuwste maatregelen onwerkbaar voor de modezaak in winkelcentrum De Mheen.

 

GB Apeldoorn sprak uitgebreid met Bert en Catrien over de gebeurtenissen van de afgelopen dagen. Dit ook naar aanleiding van schriftelijke vragen over ondernemers in nood, die GB al eerder had ingediend bij het College ter bespreking in de raadsvergadering van donderdag 22 april aanstaande.  

 

 

Klanten op afspraak

CK Trendy Fashion zegt het eigenlijk al. Trendy en verrassende mode, dat is waar Catrien, die eigenaar van de zaak is, haar ziel en zaligheid in legt. Ze is met haar winkel vooral afhankelijk van passanten en een groeiende groep klanten die graag even impulsief komen struinen door de kleurrijke collectie in haar winkel. Het inplannen van een afspraak past gewoon niet in dit concept.

 

Het gevolg is een vrijwel lege winkel wat klanten betreft, waarbij de vaste kosten door blijven lopen en de forse investering in de trendy collecties elke dag een beetje wordt vernietigd.

 

Financiële ondersteuning voor de vaste kosten en afschrijvingen krijgt Catrien niet. De peildatum daarvoor is namelijk 2019 en op dat moment voldeed CK Trendy Fashion niet aan de regels. In die periode waren ze nog zwaar aan het investeren in de opbouw van de zaak en de omzet was nog bescheiden.

 

Bert, die het woord neemt omdat Catrien er emotioneel even doorheen zit, vertelt wat ze de afgelopen dagen is overkomen.  

 

Gelijke monniken, gelijke mondkappen

Afgelopen week was het keerpunt bereikt. De rekeningen stapelden zich op en de omzet bleef uit. Als ondernemer schiet je dan in de overlevingsstand. Het is erop of eronder.

 

En dus besloten Bert en Catrien, tegen de officiële regels in, zonder afspraak te gaan werken. Iedereen was welkom. Natuurlijk wel onder voorwaarde dat er een kapje werd gedragen en er voldoende afstand werd gehouden. Net zoals in supermarkten en drogisterijen. Gelijke monniken, gelijke mondkappen.

 

Catrien had gelezen dat er in andere gemeentes wel begrip was voor de ongelijkheid van regels. Daar mogen winkels ook onder bijzondere voorwaarden werken. Ze dacht daarom op enig begrip van onze gemeente te kunnen rekenen.

 

Zeker ook omdat ze qua financiële ondersteuning buiten de boot vallen en het afspraakmodel simpelweg niet werkt voor hun concept. Daarnaast zit hun winkel niet op een A1 locatie met honderden passanten per dag. Het risico van een te grote drukte is daardoor verwaarloosbaar.

 

Overval

Maar de gemeente Apeldoorn dacht daar heel anders over. Met de inmiddels bekende overmacht van agenten en BOA’s werden Bert en Catrien uit het niets overvallen. Ze moesten per direct staken met hun vrije inloopbeleid.

 

Pogingen tot een dialoog waren niet mogelijk. Ook was volstrekt onduidelijk wie de opdracht had gegeven voor deze overval. Compleet verbouwereerd werd de winkel gesloten en namen Bert en Catrien even afstand om alles te verwerken.

 

Er volgden telefonische gesprekken met diverse ambtenaren om te onderzoeken of er een financiële oplossing was voor Bert en Catrien, maar die bleven hangen in opmerkingen als: ‘kun je niet gewoon wat rekeningen laten liggen’ en ‘we gaan intern eens overleggen of er misschien iets mogelijk is’. Inmiddels waren Bert en Catrien alle geloof in een structurele oplossing kwijt.

 

Sloten vervangen

Ondernemers zijn creatief en daarom besloten Bert en Catrien op vrijdag de wintercollectie, die inmiddels zo goed als waardeloos was geworden door de lockdown, buiten de winkel te etaleren om gratis weg te geven aan passanten.

 

Via Facebook werd dit al snel bekend en er was weer even leven in de brouwerij en daarmee ook hoop op wat extra verkopen in de winkel zelf. Bert had zich opgeworpen als tijdelijke BOA om te zorgen dat bezoekers voldoende afstand hielden en hun kapje op hadden.

 

Het geluk duurde slechts kort, want weer werd het stel met veel machtsvertoon overvallen door agenten en BOA’s, vergezeld van een afgevaardigde van de gemeente. De laatste gaf aan op last van de gemeente over te gaan tot ‘sluiting voor onbepaalde tijd’ en ter plekke werden de sloten van het pand vervangen en een sticker op de deur geplakt zoals we die kennen uit crime series op TV.

 

 

Het is een moment dat Bert en Catrien nooit meer van hun leven zullen vergeten. Overleg was niet mogelijk. Er werd niet verteld wie de opdracht tot sluiting had gegeven en ook niet waarom. Geen officieel document, geen dialoog. Zelfs de huurbaas werd niet ingelicht over het vervangen van de sloten. Dat is Apeldoorn anno 2021 in Coronatijd.

 

Grootste irritatie
Bert vertelt ons dat vooral de ongelijkheid van alle regels hem ontzettend stoort. Volgepropte supermarkten en drogisterijen (allemaal grote ketens), maar zij moeten op afspraak werken omdat er anders niet voldoende afstand kan worden gehouden. Hun winkel ligt precies tussen een supermarkt en drogisterij in. Daar worden doodleuk tassen en kleding verkocht zonder enige beperking. Het gaat Bert de pet te boven.

 

De eigenaar van de naastgelegen Readshop Express vertelt ons dat hij geen drop mag verkopen, maar bij de Kruidvat 10 meter verderop mag onbeperkt drop worden geschept en afgerekend.

 

Datzelfde geldt voor de verkoop van sigaretten in zijn winkel. Niet toegestaan, maar de supermarkt naast hem mag het onbeperkt verkopen. Er klopt niets van en de kleine winkelier gaat er aan kapot.

 

Eerlijkheid duurt het kortst

Bert zegt wat hij denkt en doet wat hij zegt. Die eerlijkheid en openheid is hem duur komen te staan. In de Apeldoornse retail is het namelijk geen geheim dat er winkeliers zijn die de afspraakregels ook niet in acht nemen.

 

Ze doen dit echter zonder er ruchtbaarheid aan te geven. Natuurlijk ook uit geldnood. Wie zijn kop echter boven het maaiveld uitsteekt wordt in onze gemeente onmiddellijk de kop afgehakt om te laten zien hoe goed we als gemeente de wet handhaven.

 

Tijdens het gesprek dat we met Bert en Catrien hadden was het hartverscheurend om te horen dat ondanks alle ellende van de afgelopen dagen ze maar één ding willen. Hun winkel open om klanten op een normale manier te bedienen. Dat is waar ze voor leven.

 

Iedereen weet dat de afstandsregel in supermarkten en drogisterijen tientallen keren per dag wordt overtreden, dat zal nooit zo vaak gebeuren in een winkel van een kleine ondernemer. Dat weet de politie, dat weten de BOA’s en dat weet de burgemeester.

 

Gezond verstand

GB Apeldoorn vindt het onverteerbaar dat onze ondernemers in dit soort wantoestanden terecht komen. Elke ondernemer is verschillend en tenminste mogen die ondernemers een professionele begeleiding van onze gemeente verwachten in plaats van onthutsend machtsvertoon en het afnemen van broodwinning.

 

We zijn het allemaal eens dat een Corona patiënt de best mogelijke zorg moet krijgen, maar een ondernemer die tussen wal en schip geraakt laten we gewoon verzuipen. Dat kan echt niet.

 

Bert en Catrien staan natuurlijk niet alleen. Heel ondernemend Apeldoorn (op enkele winkelsoorten na) zit in een storm van ongekende proporties. Zonder uitzicht en straks met enorme schulden die grotendeels moeten worden terugbetaald.

 

Dat kunnen we en mogen we niet accepteren als samenleving.

 

Burgemeester en Burgervader ineen

De dialoog moet voorop staan in dit soort zaken. Er moet echt geluisterd worden naar ondernemers in diepe problemen.

 

De Burgemeester moet de wet handhaven. Maar diezelfde Burgemeester heeft in de rol van Burgervader ook de belangrijke taak inwoners te beschermen tegen de ongewenste effecten van diezelfde wetten.

 

De inbeslagname en vervanging van sloten gaat veel te ver. De gevolgen voor Bert en Catrien zijn desastreus. Geen omzet, wel doorlopende kosten en geen financiële steun.

 

En wat als er nu iets ergs gebeurt in de winkel van Catrien en ze niet eens hun pand in kunnen om schade te beperken? Krijgen ze dan ook nul op het rekest van de verzekeraar? Deze zaak kent alleen maar verliezers.

 

GB Apeldoorn heeft Bert en Catrien toegezegd de burgemeester te vragen om die dialoog alsnog met ze aan te gaan. Met als doel de winkel zo snel mogelijk weer te kunnen openen, zonder rigide boetes en dwangbevelen en zoveel mogelijk rekening houdend met hun specifieke situatie.

 

Een unieke kans lijkt ons om het menselijke gezicht van onze gemeente te laten zien. Niet alleen voor Bert en Catrien, maar aan alle ondernemers in Apeldoorn die in een soortgelijke situatie zitten.

 

Herkenbaar?

GB Apeldoorn weet dat het water bij veel ondernemers tot aan de lippen staat. Bevind jij je als ondernemer in de gemeente Apeldoorn ook in een situatie waarin je niet meer weet wat je moet doen?

 

Benader ons dan alsjeblieft via deze link.

 

Er moet iets veranderen, ook al is het maar een klein beetje meer lucht om naar adem te happen. Persoonlijke begeleiding, gelijke behandeling als basis, uitzonderingsbeleid waar dat kan, financiële steun zonder schuldcreatie, we willen het allemaal bespreekbaar maken in de gemeente.

 

Met jouw verhaal help je ons de pijn die er is beter zichtbaar te maken.

 

GB APELDOORN

 

Jouw dorp. Jouw stad. Jouw welzijn